Snart är det tio år sedan språkmaterialismdebatten tog sin början... en av de mest avgörande händelserna i mitt liv, om inte annat för att jag cementerade mitt rykte som obstinat och kontroversiell, något som jag själv ju inte haft någon glädje av. (Första gången någon sa till mig att jag var "kontroversiell" var jag i 30-årsåldern och gick på mitt livs enda chefskurs för en sejour på Sveriges Radio. Det var kursledaren som sa det!)
Den här debattartikeln av Anna Hallberg i DN utgjorde upptakten, Håkan Sandell kommenterade artikeln senare i Lyrikvännen nr 1/2004. Debattstarten var alltså i december 2003, men det blossade upp på allvar ett år senare.
*
Jag tänkte skriva språkmaterialismdebattens historia och publicera resultatet i tidskriften Glänta.
Nej, jag bara skämtade. Till hälften.
Thursday, February 28, 2013
Saturday, February 16, 2013
Debutantantologiernas dominans av kvinnor
Den nya årgången av Brombergs poesiantologi ”Blå blixt”, med titeln Mot denna sol, är bättre än den första, Hallon och bensin, där det bara var Lina Hagelbäcks och Karin Bryggers dikter som stod ut.
I den nya antologin finns inget riktigt dåligt bidrag, men mina favoriter är Maxim Grigoriev, Lidija Praizovic (igen) och faktiskt även Iman Mohammed (hennes dikter är knepiga men intressanta).
Men man kan undra… håller den unga litteraturen på att bli ett matriarkat? På Const Literary (P)reviews litteraturfest häromveckan var de tio första deltagarna på scen kvinnor, innan det manliga alibit Kristoffer Leandoer uppträdde.
I Brombergs hittills två utgivna debutantantologier är 3 av 12 deltagare män, alltså en andel på 25 procent. Till Borås tidnings debutantpris är 1 av 5 nominerade en kille – en andel på 20 procent. Håller det på att bli typiskt för den nyutgivna litteraturen med en sådan manlig underrepresentation? I såna fall ser vi snart en omvänd profil från det patriarkat som alla fortfarande verkar ta för givet.
Det våras för killfritt! utropar Const Literary (P)reviews Ida Therén triumferande i Aftonbladet i dag. Nej, det är ingen slump. Det kommer bli allt hårdare att vara man inom kulturen, det här är bara början.
Tuesday, February 5, 2013
Aase Bergs position 2
I dag hyllar Aase Berg minsann Joar Tiberg i Aftonbladet - ännu en tidning där hon framträder som gästrecensent - där hon lanserar det ytterst obehagliga begreppet "ordbål". Hon säger sig nämligen vilja bränna upp alla ord hon ogillar, en väldigt obehaglig utsaga. Det luktar - ja, jag ska inte säga vad. (Aase Berg fick Aftonbladets litteraturpris 2011, så även där är hon en minst sagt omhuldad skribent.)
Wednesday, January 30, 2013
Burns-Lundell
Apropå ingenting, när öppnar matserveringen?
När kan vi komma in i värmen?
Finns det någon att ta hand om,
en katt i dörren?
Monday, January 28, 2013
Kennet Klemets har gett ut en ny diktsamling
För priset av 1 kr per rad (Hedengrens notering) kan du läsa en ny diktsamling av Kennet Klemets. Den heter "Beröringen", precis som en av Ingmar Bergmans mindre kända filmer, en som han själv inte alls tyckte om. Själv gillar jag både titeln och innehållet i diktsamlingen, detta sagt bara i förbigående.
Problemet är att jag inte kan skriva mer om vare sig Kennets eller Petter Lindgrens diktsamlingar eftersom jag känner dem. Eller åtminstone är bekant med dem. Hur många gånger har det hindrat kulturskribenter att göra sitt jobb?
*
"Diktsamlingen färdigskriven under inre motstånd. Döptes till Beröringen. Och det kan den ju heta lika gärna som vad som helst annars. Nu ska jag ta ledigt till den tredje augusti då vi börjar förberedelserna på allvar. Jag känner mig deprimerad och olustig och skulle gärna avstå från att ge ut denna diktsamling."
travesti found-poem
Problemet är att jag inte kan skriva mer om vare sig Kennets eller Petter Lindgrens diktsamlingar eftersom jag känner dem. Eller åtminstone är bekant med dem. Hur många gånger har det hindrat kulturskribenter att göra sitt jobb?
*
"Diktsamlingen färdigskriven under inre motstånd. Döptes till Beröringen. Och det kan den ju heta lika gärna som vad som helst annars. Nu ska jag ta ledigt till den tredje augusti då vi börjar förberedelserna på allvar. Jag känner mig deprimerad och olustig och skulle gärna avstå från att ge ut denna diktsamling."
travesti found-poem
Sunday, January 20, 2013
Elisabeth Berchtolds Marialucia recenserades egendomligt sent
Den 17 december [2012] hände något märkligt, litteraturpolitiskt sett, när Elisabeth Bertchtolds debutdiktsamling Marialucia recenserades i Aftonbladet.
Det märkliga och nästan unika bestod i att boken inte var nyutkommen utan vid det laget nio månader gammal. (Vilket recensenten Petter Lindgren inte alls låtsades om.) Alla andra recensioner jag sett är från utgivningsdatumet 19 mars, eller däromkring.
Enligt min erfarenhet händer det sällan eller aldrig att en bok recenseras så sent av en större kulturredaktion. Vid det laget är man fullt upptagen av nya böcker, synd på sätt och vis, men böcker som är över ett halvår gamla betraktas som "döda".
Så vad är då orsaken? Enda förklaringen är att någon grindvakt tyckte att den här boken var speciellt värd att lyftas fram. Jo, boken är ju utgiven på Norstedts och bör recenseras, det tycker även jag. Men att göra det så sent utan kommentarer är uppseendeväckande.
Elisabeth Bertchtold är för övrigt ingen dununge, hon är född 1971 och har medverkat med dikter bl.a. i en bok av Lars Mikael Raattamaa. Detta nämns inte heller i någon recension jag läst.
Själv uppfattar jag boken som ett effektsökande skrivarkursprojekt à la Biskops-Arnö. Inte desto mindre nominerades den till Borås tidnings debutantpris på 100.000 kr.
Det märkliga och nästan unika bestod i att boken inte var nyutkommen utan vid det laget nio månader gammal. (Vilket recensenten Petter Lindgren inte alls låtsades om.) Alla andra recensioner jag sett är från utgivningsdatumet 19 mars, eller däromkring.
Enligt min erfarenhet händer det sällan eller aldrig att en bok recenseras så sent av en större kulturredaktion. Vid det laget är man fullt upptagen av nya böcker, synd på sätt och vis, men böcker som är över ett halvår gamla betraktas som "döda".
Så vad är då orsaken? Enda förklaringen är att någon grindvakt tyckte att den här boken var speciellt värd att lyftas fram. Jo, boken är ju utgiven på Norstedts och bör recenseras, det tycker även jag. Men att göra det så sent utan kommentarer är uppseendeväckande.
Elisabeth Bertchtold är för övrigt ingen dununge, hon är född 1971 och har medverkat med dikter bl.a. i en bok av Lars Mikael Raattamaa. Detta nämns inte heller i någon recension jag läst.
Själv uppfattar jag boken som ett effektsökande skrivarkursprojekt à la Biskops-Arnö. Inte desto mindre nominerades den till Borås tidnings debutantpris på 100.000 kr.
Friday, January 11, 2013
Lyra Ekström Lindbäck lanseras hårt
Jag ligger och läser det nya numret av 10TAL (nr 11/2012) och som väntat blir jag arg på det ena och det andra.
Madeleine Grive skriver i förordet att efter 32 års existens (!) är det här "första gången vi gör ett renodlat debutantnummer". Det är ju fullständigt patetiskt! Efter att ha hetat 10TAL/00TAL/90TAL/80TAL och i många år lanserat sig som språkrör för den unga litteraturen erkänner Grive här att de aldrig publicerat speciellt många debutanter, eller ömmat speciellt för debutanternas ställning.
Hon ger mig därmed retroaktivt rätt i det jag skrev för många år sedan i Den Blinde Argus - men som då ansågs vara kontroversiellt - att "80tal har aldrig publicerat så många debutanter som de givit sken av" (avskrivet ur minnet).
Och en annan fråga, hur marginaliserad är någon som vid drygt 20 års ålder givit ut en uppmärksammad debutroman på Modernista, får skriva en stor programartikel - där hon angriper tidigare författargenerationer - i 10tal och dessutom blivit medlem i Författarförbundet efter endast en utgiven bok? (När jag själv sökte medlemskap i SFF vid början av 90-talet var kravet två utgivna böcker och det helst på fina förlag.)
Lyra skriver, om den unga författargeneration hon tillhör: "Vi har omkring tio års erfarenhet av digitaliserade former för läsande och skrivande, och vi kräver att ni [läs: äldre generationer, inklusive sena 50-talister] erkänner vår överlägsna kompetens på området."
Tja, Argus Area startade på nätet 1996 och var en av de första internettidskrifterna i Sverige. Hur många års verksamhet på nätet blir det? Femton?
Nåja, Lyra är säkerligen betydligt duktigare på digital publicering än underteckad, det erkänns. Dessutom har hon en poäng i att "unga författare" gärna glider iväg i åldrarna, och räknas som unga upp till 40 års ålder. Men det är egentligen ingen nyhet. Jag minns att just Madeleine Grive sa till mig en gång i världen att som författare var man ung upp till 40-årsåldern. Det var flera decennier sedan hon sa det, så det är inget nytt. Alla dessa skrivarkurser - har Lyra Ekström Lindbäck själv gått någon av dessa, jag vet inte - driver upp debutantåldern. Men tålamodet har minskat, och visst är den debuterande författarens sociala situation svår. Som den alltid varit!
Jodå, även Lyra Ekström Lindbäck har gått Biskops-Arnös författarutbildning. Finns det någon debutant från de senaste tio åren som inte har gjort det? Detta är makthegemoni, och kanske rentav ett större problem än att unga författare har svårt att komma fram.
Madeleine Grive skriver i förordet att efter 32 års existens (!) är det här "första gången vi gör ett renodlat debutantnummer". Det är ju fullständigt patetiskt! Efter att ha hetat 10TAL/00TAL/90TAL/80TAL och i många år lanserat sig som språkrör för den unga litteraturen erkänner Grive här att de aldrig publicerat speciellt många debutanter, eller ömmat speciellt för debutanternas ställning.
Hon ger mig därmed retroaktivt rätt i det jag skrev för många år sedan i Den Blinde Argus - men som då ansågs vara kontroversiellt - att "80tal har aldrig publicerat så många debutanter som de givit sken av" (avskrivet ur minnet).
Och en annan fråga, hur marginaliserad är någon som vid drygt 20 års ålder givit ut en uppmärksammad debutroman på Modernista, får skriva en stor programartikel - där hon angriper tidigare författargenerationer - i 10tal och dessutom blivit medlem i Författarförbundet efter endast en utgiven bok? (När jag själv sökte medlemskap i SFF vid början av 90-talet var kravet två utgivna böcker och det helst på fina förlag.)
Lyra skriver, om den unga författargeneration hon tillhör: "Vi har omkring tio års erfarenhet av digitaliserade former för läsande och skrivande, och vi kräver att ni [läs: äldre generationer, inklusive sena 50-talister] erkänner vår överlägsna kompetens på området."
Tja, Argus Area startade på nätet 1996 och var en av de första internettidskrifterna i Sverige. Hur många års verksamhet på nätet blir det? Femton?
Nåja, Lyra är säkerligen betydligt duktigare på digital publicering än underteckad, det erkänns. Dessutom har hon en poäng i att "unga författare" gärna glider iväg i åldrarna, och räknas som unga upp till 40 års ålder. Men det är egentligen ingen nyhet. Jag minns att just Madeleine Grive sa till mig en gång i världen att som författare var man ung upp till 40-årsåldern. Det var flera decennier sedan hon sa det, så det är inget nytt. Alla dessa skrivarkurser - har Lyra Ekström Lindbäck själv gått någon av dessa, jag vet inte - driver upp debutantåldern. Men tålamodet har minskat, och visst är den debuterande författarens sociala situation svår. Som den alltid varit!
Jodå, även Lyra Ekström Lindbäck har gått Biskops-Arnös författarutbildning. Finns det någon debutant från de senaste tio åren som inte har gjort det? Detta är makthegemoni, och kanske rentav ett större problem än att unga författare har svårt att komma fram.
Subscribe to:
Posts (Atom)