Thursday, February 28, 2013

Romantisk ironi

Snart är det tio år sedan språkmaterialismdebatten tog sin början... en av de mest avgörande händelserna i mitt liv, om inte annat för att jag cementerade mitt rykte som obstinat och kontroversiell, något som jag själv ju inte haft någon glädje av. (Första gången någon sa till mig att jag var "kontroversiell" var jag i 30-årsåldern och gick på mitt livs enda chefskurs för en sejour på Sveriges Radio. Det var kursledaren som sa det!)

Den här debattartikeln av Anna Hallberg i DN utgjorde upptakten, Håkan Sandell kommenterade artikeln senare i  Lyrikvännen nr 1/2004. Debattstarten var alltså i december 2003, men det blossade upp på allvar ett år senare.

*

Jag tänkte skriva språkmaterialismdebattens historia och publicera resultatet i tidskriften Glänta.

Nej, jag bara skämtade. Till hälften.

No comments:

Post a Comment